top of page

Ik heb altijd gezegd dat ik een carrière wou maken in muziek. Mensen verklaarden mij altijd voor zot om mijn dromen na te jagen. Gelukkig ben ik altijd een dromer geweest, want wat betekent het leven als luthier zonder verbeelding? Dit, samen met veel studie en progressief denken zijn mijn grootste bron van inspiratie.

​

Ik begon de opleiding 'Instrumentenbouwkunde' aan het Conservatorium van Gent. Ik leerde instrumenten bouwen op historisch correcte en traditionele wijze: beenderlijm, touw en spieën en veel geduld. Voor ik het wist studeerde ik sum laude als master in de muziek af en werd ik in het leven zelf gegooid.

​

Ik besloot om te blijven studeren en exploreren, en richte mijn atelier 'Tim Duyck Guitars' op.

​

Ik probeer trouw te blijven aan de traditionele bouwwijze zoals Stradivarius of Lacôte zou gedaan hebben. Ik geloof dat dit het karakter van het instrument definieert en tonale voordelen biedt. Op lange termijn biedt dit het voordeel dat eventuele toekomstige restauraties (wie heeft er zijn gitaar nog nergens tegen gestoten?) gemakkelijker maakt. Maar ik geloof ook in de hedendaagse techniek en methodiek. De wetenschap staat nooit stil. Er is altijd een efficiëntere manier. 

​

Ik probeer mij te focussen op klanktimbre en speelbaarheid. In mijn laatste master schreef ik mijn thesis over ergonomie en anatomie toegepast op de wereld van de klassieke gitaar. Ik kwam tot de conclusie dat fabrieksinstrumenten ongeschikt zijn voor (semi)professioneel gebruik. Elke hand, bouw van het lichaam en speelwijze zijn verschillend en aan de hand daarvan dienen gitaren ook aangepast te worden aan de muzikant. Indien dit niet gedaan wordt is men vatbaar voor lichamelijke kwalen die een toekomst in de muziek onmogelijk kunnen maken.
Mijn voorliefde voor de 'romantische periode' zorgt ervoor dat ik van tijd tot tijd een reeks romantische gitaren maak. Mijn drang naar experimenteren heeft ervoor gezorgd dat ik een eigen ontwerp maakte van een zevensnarige en tiensnarige klassieke gitaar. Mijn liefde voor kunst manifesteert zich dan weer in het rijkelijk versierde inlegwerk.

​

Ik geloof dat elke gitaar een eigen karakter heeft (net zoals elke persoon dat heeft). Sommige gitaren hebben brilliante boventonen, sommige donkere. Elke gitaar heeft een verschillend timbre, wat het op zich al een uniek kunstwerk maakt.

​

Het doel van mijn atelier is om elk idee dat ik heb over mogelijke innovaties binnen de gitaarbouw uit te spitten. Mijn doel is eveneens om een opus dei te maken. Maar mijn hoofddoel is om mensen gelukkig te maken met mijn gitaren. En dat deze muzikanten terug anderen kunnen ontroeren met hun prachtige noten.

image0.jpeg
bottom of page